Gelijke kansen? Niet in communicatie.
Alles wat je wil vertellen aan je klanten is natuurlijk superbelangrijk. Maar wat komt eerst? Wat mag wachten? En wat wil je dat ze onthouden?
Wat ik vaak meemaak, is dat ondernemers alles tegelijk belangrijk willen maken. Het product moet meer opvallen, de headline harder knallen en natuurlijk: het logo groter. Altijd het logo groter… Tot alles even hard schreeuwt en er niets meer binnenkomt. Alsof er drie mensen door elkaar tegen je staan te praten.
En het is zo simpel. Gooi vijf tennisballen tegelijk naar iemand en hij vangt er geen één. Gooi ze één voor één en opeens is het makkelijk. Zo werkt communicatie ook.
Er is hiërarchie nodig in je boodschap. Ik bedoel de volgorde waarin je aandacht verdeelt. Wat komt eerst, wat mag daarna en wat mag rustig volgen. Dat geldt voor een advertentie, een website, een brochure of welk ander middel dan ook.
Vaak is die volgorde simpel:
1. Trek aandacht.
2. Geef de kern.
3. Vertel wat je van de lezer verwacht.
4. En sluit af met een niet al te groot logo 😆
Ik weet hoe moeilijk het is om dit voor jezelf te doen. Had dat laatst nog toen ik mijn site aan het maken was. Ik had bijna een heel boek online staan. En voor de MBC een presentatie van 80 slides voor 10 minuten. Hehehe. Keuzes maken. Dingen weglaten die voor je gevoel essentieel zijn, is echt lastig. Maar er is een simpele oplossing voor: bekijk het vanuit je klant, niet vanuit jezelf.
Ik heb ooit gewerkt aan een campagne voor Waldkorn, dat broodmerk. Er was een duidelijke boodschap die het merk wilde overbrengen. Concept bedacht, foto’s gemaakt. Dus dat kostte serieus geld. Toen kwam de uitvoering. De marketingman daar wilde letterlijk de halve advertentie vullen met het logo. Zag er prima uit en paste zelfs bij de uitstraling van het merk, moet ik toegeven. Maar het miste daardoor totaal zijn doel. We hebben daar best wat over gediscussieerd. Wat wil je dat mensen onthouden: die belangrijke boodschap of je logo? Ik heb altijd geleerd dat je drie keer mag vechten voor iets en daarna laat je het gaan. Wie betaalt, bepaalt, maar wie iets te vertellen heeft, moet kiezen.
Goede communicatie heeft, net als een goed gesprek, een ritme. Je bepaalt de volgorde waarin iemand begrijpt, voelt en onthoudt.
Het hoeft geen ABC te zijn. Misschien werkt BCA wel beter. Als er maar een volgorde in zit. Wat je in ieder geval niet kunt, is alles tegelijk belangrijk maken. Zeg je alles, dan zeg je niets.
Wanneer heb je voor het laatst op die manier naar je website gekeken? Heeft die een logische volgorde of praat iedereen nog steeds tegelijk?
